: تحلیل آهنگ های خیال و شیلا از شادمهر عقیلی :.
: تحلیل آهنگ های خیال و شیلا از شادمهر عقیلی :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 تحلیل آهنگ های خیال و شیلا

 

بدون شک آهنگ خیال یکی از آهنگ های تاپ این آلبوم هست و طرفدارای زیای هم داره.  از نقاط قوت این آهنگ می تونیم به شعر زیبای خانم النازاسفند فرد اشاره کنیم که به نظر من این شعر دقیقآ از نوع سبک شعرهایی بود که مخصوصه شادمهره و شادمهر میتونه اونو به بهترین شکل آهنگسازی و اجرا کنه.  اما اجازه بدید وارد جزئیات آهنگسازی این آهنگ بشیم. سبک آهنگ از نوع تلفیق سبک های پاپ و راک هست.از سازهای مورد استفاده در این آهنگ میشه به گیتار(آگوستیک) , گیتار الکتریک, گیتار بیس و جاز(موسیقی درام) اشاره کرد. همونطور که مشخصه در این آهنگ هم شادمهر بیس کار رو روی گیتار گذاشته و با ریتم هایی خاص آهنگ رو پر کرده. در ابتدا آهنگ با تلفیق ملودی و آکورد شروع میشه که با گیتار آگوستیک زده میشه. البته آکورد ها به صورت یک ضربه زده میشه و حرکت رول یا آرپژ انجام نمیشه.  در ادامه صدای خواننده با آکورد هایی که توسط گیتار الکتریک و آگوستیک زده میشه همراه میشه که کار جالبی هست و شادمهر قبلآ هم از اون استفاده کرده.
در کنار آکورد ها, ملودی هایی هم در نظر گرفته شده که کوتاه هست و با گیتار الکتریک زده میشه و
در ثانیه ی 00:42 همراه با نت های طولانی که شادمهراجرا میکنه ( در کلمه ی "مجبوری") نت هایی هم با گیتار الکتریک نواخته میشه. در دقیقه ی 01:09 شاهد همین حرکت ( در اجرا ی کلمه ی "میمونم") هستیم و در دقیقه ی 01:14 شادمهر قسمتی از شعر رو به شکلی جالب (شبیه به اجرای دکلمه) و با حس وحالی خاص می خونه و همراه با اون آکورد هایی با گیتار نواخته میشه.  دوستان دقت کنین در این تیکه از آهنگ ما فقط و فقط صدای دو چیز رو میشنویم : صدای شادمهر وگیتار. 

با این حال خیلی زیبا وجالبه. به همین دلیل گفته بودم که شادمهر استاد خوندن با تک نوازی گیتاره که خیلی وقت پیش در آهنگ ستاره شاهد همچین کاری بودیم.  در ادامه آهنگ مجددآ تکرار میشه و در نهایت به پایان میرسه. و اما آهنگ شاد و بسیار جالب شیلا.  همونطور که قبلآ گفته شده بود سبک آهنگ سانگ پاپ هست. که آرش همین در این سبک چندین آهنگ رو خونده. شعر آهنگ با محتواست و مثل آهنگ های دیگه نیست که فقط جنبه ی شادی و دنس داره. در مورد آهنگسازی باید خدمتتون عرض کنم که این آهنگ هم (مثل آهنگ های ترس وخیال) بیس کارش روی گیتار آگوستیک وریتم های خاصی هست که توسط شادمهر ساخته شده. کلآ شادمهر توی آهنگ ترس وشیلا از ریتم های جالبی استفاده کرده که من تا به حال نشنیده بودم و به نظرم این ریتم ها ساخته خود شادمهره و مخصوص این آهنگ ها ساخته شده.   آهنگ در ابتدا با ریتمی خاص شروع میشه و بعد شادمهر شروع به خوندن میکنه. نکته ی بسیار جالبی که این آهنگ داره اینه که یه صدای هم خوان در طول آهنگ قسمت های خاصی رو در انتهای مصرع ها اجرا میکنه که بعضی از اون قسمت ها رو خود شادمهر اجرا میکنه.  اما اشتباهی که در این آهنگ اتفاق افتاده و فکر کنم کمتر کسی هم متوجهش شده در ثانیه ی 01:06 هست.

در این لحظه شادمهر میگه: " اگه بخوای همیشه..." . به کلمه ی همیشه دقت کنین و حالا به صدای پس زمینه ای که معمولآ انتهای کلمات رو میخونه توجه کنین. درسته! باید صدای پس زمینه بگه: "شه..." یا بگه " اه..." اما ما اینو میشنویم: "روز...".   در واقع این کلمه ی "روز..." که در این لحظه میشنویم مربوط به ثانیه ی 00:34 هست که اشتباهی در اینجا هم کپی شده واین اشتباهی بوده که نمی دونم چطور شادمهر متوجه اون نشد.اما بهتر بود که میشد چون نه تنها در اجرای کلمه اشتباه شده بلکه با اجرای کلمه ی "روز" که نت اون با نت آهنگ در اون لحظه فرق داره آهنگ فالش میشه و این اصلآ جالب نیست.  به هر حال کاریه که شده و دیگه فکری هم براش نمیشه کرد.البته این جور اشتباهات معمولآ رخ میده و در کل نباید اونو زیاد بزرگ جلوه بدیم. و اما در ادامه در دقیقه ی 01:35 شاهد ملودی زیبایی هستیم و پس از اون آهنگ با روال قبلی ادامه پیدا می کنه و به اتمام میرسه. سایت گیتاریست از همكاری و نقطه نظر تمامی دوستان كه دوست دارند در نقد و بررسی ها شركت كنند استقبال می كند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: